”The New Small Family” från Volkswagen ökar farten på sin resa mot framtiden.
Blott sex veckor efter världspremiären för up! trollar Volkswagen återigen med
utrymmena och introducerar nästa familjemedlem under Tokyo Motor Show:
konceptbilen space up!
– Världspremiären för up! vid IAA i Frankfurt fungerade som ett inledande test för att se hur vårt
koncept ”The New Small Family” skulle tas emot i Europa. Och resultatet av detta test blev mer
än positivt, säger Dr Ulrich Hackenberg, chef för teknisk utveckling.
Volkswagens chefstekniker fortsätter:
– Den andra medlemmen i denna nya familj kommer nu i form av space up!. Denna lilla van visar
att vi konsekvent utnyttjar varje millimeter av utrymme och skapar en känslomässig formgivning.
Walter de Silva, chefsdesigner inom Volkswagen-gruppen, understryker att space up! både är en
designmässigt rolig bil som samtidigt utnyttjar utrymmena maximalt.
– ”The New Small Family” återuppväcker leendet längs vägen. En exceptionellt vänlig utstrålning
förenar up! och space up! som nu presenteras i Tokyo. Samtidigt är det redan vid en första blick
uppenbart att trots all känslosamhet har vi undvikit att ge denna bil onödiga gimmicks av olika
slag. Det har skapat en mycket rätlinjig och självsäker formgivning.
Trollar med utrymmena
I space up! trollar Volkswagen med utrymmena. På blott 3,68 meters längd och 1,63 meters bredd
erbjuder den utrymme som i en avsevärt större bil. Utrymmeskonceptet i space up! kan till stor del
tillskrivas placeringen av drivaggregatet: De miljövänliga bensin-, diesel- och elmotorerna kommer i den
framtida up!-familjen alltid att placeras i aktern – precis som i forna tiders VW-bubblor och VW-bussar.
En kort jämförelse: space up! är exakt 23 centimeter längre än den up! som visades på IAA i Frankfurt;
dess axelavstånd är också större (2,56 meter). Med 1,54 meter har van-versionen fått en ökad höjd
med fyra centimeter.