Sverige bör satsa mer på investeringar, drift och underhåll av gator och vägar. Det framhåller Sveriges Åkeriföretag i sitt remissvar över Vägverkets, Banverkets och SIKA:s planeringsunderlag för regeringens långsiktiga infrastrukturplanering för 2010-2019. Sveriges Åkeriföretag, branschorganisation för 10 000 åkerier som med ca 35 000 fordon transporterar gods anser att minst 52,5 miljarder kr måste satsas på väginfrastrukturen för perioden 2010-2019 enligt regeringens föreslagna högsta planeringsnivå. Eftersatt vägunderhåll ökar kostnaderna för fordonens användning och transporterna blir dyrare. SÅ anser att det eftersatta underhållet av vägarna måste återställas och att standarden på vägnätet sedan upprätthålls. -- Staten måste lägga i den allra högsta växeln för att rusta upp våra vägar, säger Carina R Nilsson, tf vd i Sveriges Åkeriföretag. Det staten sparar på vägarna får transportörer och andra trafikanter betala i form av förslitning av fordonen och problem med att komma fram. Med bättre vägar kan bränsleförbrukning och däckslitage minska vilket ger mindre miljöbelastning. Även trafiksäkerheten och förarnas arbetsmiljö påverkas positivt av vägförbättringar framhåller Sveriges Åkeriföretag. När det gäller dagens vägsatsningar ligger Sverige efter länder som Danmark, Holland, Norge och Tyskland. En eftersatt vägstandard försämrar godstransporter på väg och påverkar även det övriga näringslivet negativt påpekar Sveriges Åkeriföretag. I december 2006 gav regeringen Banverket, Vägverket, Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA), Luftfartsstyrelsen och Sjöfartsverket i uppdrag att ta fram underlag inför den kommande propositionen om inriktning av åtgärderna i järnvägs- och väginfrastrukturen under planeringsperioden 2010-2019. Den 27 juni 2007 överlämnade Banverket, Vägverket och SIKA sina inriktningsunderlag till regeringen. Luftfartsstyrelsen och Sjöfartsverket har bistått med fakta och bedömningar om luftfartens respektive sjöfartens utvecklingsmöjligheter och behov.