SÖK PÅ INTERNET

Google

Banverket utreder ny järnväg mellan Sundsvall och Härnösand

Banverket har tillsammans med kommunerna i Sundsvall, Timrå och Härnösand samt Landstinget i Västernorrland startat en förstudie, för att identifiera alternativ för utbyggnad av en modern järnväg mellan Sundsvall och Härnösand. Dagens bana håller en låg standard och klarar inte av att möta framtidens behov. Sträckan mellan Sundsvall och Härnösand är en del av Ådalsbanan. Banan byggdes 1925 och är enkelspårig. Idag pågår en upprustning, men trots det håller banan en låg standard. När Botniabanan blir klar kommer trafiken att öka väsentligt. Förutom den tekniska standarden har även omvärlden förändrats sedan banan byggdes. Idag och i framtiden finns nya pendlingsmönster och därmed andra intressanta stationslägen. I dagsläget har banan flera problem och klarar inte av att möta framtidens önskemål om kortare restider. - Banan är så krokig att det bara går att köra max 100 km/h och järnvägen är 13 km längre än E4:an. Idag går det ca tio tåg per dygn men i framtiden räknar vi med att järnvägen måste kunna trafikera uppemot 60 tåg per dygn, säger Banverkets projektledare Björn Eriksson.De föreslagna nya sträckorna som kommer fram i förstudien ska bedömas med hänsyn till miljöpåverkan, teknik, kostnader samt samhällsnytta. Projektet ingår inte i Banverkets Framtidsplan, vilket innebär att det inte finns några pengar avsatta för byggstart före år 2015. Eventuellt kan en extern finansiering möjliggöra en tidigare byggstart.Under vintern 2007-2008 kommer Banverket att bjuda in allmänhet till informationsmöten för att presentera projektet och samla in synpunkter.