Med början i höst körs två långtradare på syntetisk diesel för SCAs räkning och försöket pågår under ett års tid. Förhoppningen är att SCA i framtiden kan använda diesel tillverkad av biobränslen.
Syntetisk diesel kallas även för paradiesel.
Med dagens syntetiska diesel reduceras koldioxidutsläppen med cirka fem procent jämfört med konventionell diesel. Syntetdiesel framställs ur naturgas men processer är under utveckling för att även kunna tillverka diesel av gas från biobränslen.
– Syntetdiesel ger betydligt renare avgaser än vanlig diesel, säger Kurt-Arne Öh, utvecklingsledare på Virke Syd, som håller i försöket för SCA Skogs del. Det blir betydligt mindre utsläpp av kolväten, kväveoxider och partiklar och det är de giftigaste ämnena som minskar mest. Det här är av stort värde, med tanke på att bilarna rör sig i eller nära tätorter.
Den riktigt stora miljövinsten kommer naturligtvis om och när man kan börja producera syntetisk diesel från biobränslen. Då skulle även koldioxidutsläppen från biltransporterna minska dramatiskt.
– Syntetisk diesel är ett mycket rent dieselbränsle, säger Bengt Aldén på Framtidsbränslen, som levererar bränslet till försöksbilarna. Det har högsta miljöklass och får därmed en viss skattereduktion. Vi arbetar nu hårt med att hitta ett förnybart alternativ till naturgas som råvara.
Under försöksperioden kommer man att noggrant följa upp bränsleförbrukning, kostnad och övriga faktorer som kan påverka ett beslut om en mer omfattande användning av syntetisk diesel i framtiden.