SÖK PÅ INTERNET

Google

SL Access-förseningen: alternativ utreds i avvaktan på leverans

[2007-11-20] SLs styrelse har i dag sammanträtt och informerats om utvecklingen i projektet för det nya biljettsystemet, SL Access. - Vi är besvikna och irriterade över leverantörens förseningar. Om de inte skyndsamt rättar till bristerna kan en ny slutleverantör bli aktuell, säger SLs vd Ingemar Ziegler. I oktober visade tester av systemets mjukvara kvardröjande brister vilket föranlett SL att avvakta med att fastställa ett lanseringsdatum. Leverantören av systemet har i uppdrag att snarast rätta till systemets brister och återkomma till SL, som tills vidare håller inne delar av betalningen. - Vi är alla både besvikna och irriterade på leverantörens återkommande förseningar. Jag förutsätter att de nu skärper sig och levererar återstående delar så att vi kan ta det nya systemet i bruk under nästa år. I annat fall kan det bli aktuellt med en annan slutleverantör av de delar som leverantören ännu inte lyckats få ordning på. Självklart kommer vi redan nu att förbereda oss för ett sådant händelseförlopp även om en hävning av kontraktet idag inte är aktuellt, säger SLs vd Ingemar Ziegler. Projektet håller i dagsläget budget med god marginal. Den hårdvara som levererats, t ex kortläsare i spärrar och bussar samt försäljningsutrustning, är godkänd av SL. - Det är inte fråga om att vi kastat några pengar i sjön, men förseningar är olyckliga och irriterande. Både vi och våra resenärer kommer att ha stor nytta och glädje av SLs nya biljettsystem. Därför är det viktigt att vi så snart som möjligt får det i drift. - Självklart har jag hela tiden fortlöpande informerat styrelsen om händelsernas utveckling, säger Ingemar Ziegler. Det är naturligtvis betungande för både styrelsen och SLs organisation att hantera ett projekt som sedan flera år är behäftat med allvarliga leveransproblem. Genom vårt agerande under 2007 har vi tagit över initiativet.