Tågresandet ökade tre gånger mer än övrigt resande SJs tredje kvartal slutade med en vinst på 191 miljoner kronor. Det blev det bästa tredje kvartalet i företagets historia, 22 procent bättre än motsvarande period i fjol. Bakom framgången ligger ökade marknadsandelar och ökat resande. Nu storsatsar SJ för att klara den kraftiga expansionen. SJs tredje kvartal slutade med en vinst på 191 miljoner kronor. Det blev det bästa tredje kvartalet i företagets historia, 22 procent bättre än motsvarande period i fjol. Bakom framgången ligger ökade marknadsandelar och ökat resande. Nu storsatsar SJ för att klara den kraftiga expansionen.– Just nu rekryterar vi 1 000 nya medarbetare, en ökning med 25 procent av det totala antalet anställda. Ett jätteprojekt som märks i hela företaget. Det är ett angenämt problem, eftersom rekryteringsbehovet baseras på tillväxt, säger Jan Forsberg, VD.Intäkterna ökade med 9 procent till nära 2 miljarder kronor. Resultatet beror främst på att resandet gick upp med 9 procent. SJ fortsätter ta marknadsandelar från personbilar, bussar och flyg.– Allt fler väljer tåget. Just nu växer SJ tre gånger snabbare än persontrafiken totalt. Det beror delvis på det ökade miljöintresset, men vi ser också att allt fler upptäcker hur bekvämt, enkelt och prisvärt det är att resa med tåg och hur goda möjligheterna är att både arbeta och koppla av, säger Jan Forsberg.Främst är det de långväga resorna som ökar, men även pendlandet i Mälardalen fortsätter öka.– Nu har vårt åtgärdsprogram på dubbeldäckarna gett effekt och vi räknar med att vid nästa halvårsskifte ha åtgärdat samtliga 43 tågsätt.SJs satsning på resor från 95 kronor och biljettauktioner med utropspris på 1 krona har blivit stora framgångar. Under året har närmare en halv miljon resenärer köpt resor för 95 kronor och auktionerna fick en bra start med närmare 10 000 sålda resor.Den 8 december inför SJ ett helt nytt sätt för resenärerna att påverka pris och innehåll vid köpet av resan. Nu kommer det att bli ännu enklare för resenärerna att bestämma priset på sin resa.Bland framgångarna kan också noteras det nyintroducerade kundprogrammet SJ Prio, som snart har 100 000 medlemmar och utlandstrafiken, som visar på ett tydligt uppsving. SJ räknar med att trefaldiga försäljningen av Interrailkorten under 2007, jämfört med föregående år. Fakta om perioden juli – september 2007 • Nettoomsättningen ökade till MSEK 1 997 (1 815).• Resultat efter finansiella poster ökade till MSEK 191 (156).• Resultat efter skatt ökade till MSEK 133 (110).• Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till SEK 33 (28). • Avkastning på eget kapital minskade till 13,5% (40,0). Avkastning på eget kapital minskar på grund av en engångseffekt 2005 relaterad till uppskjuten skattefordran. • Resandet med SJ AB ökade med 9 procent.