Utredningen är uppdelad i två avsnitt: Järna-Norrköping och Norrköping C-Linköping C. Arbetet med färdigställandet av båda utredningsavsnitten pågår och förslagshandlingarna kommer att ställas ut för samråd. Förslagshandlingen beskriver fördelar och nackdelar med trafiksystem och korridoralternativ, stationslägen, miljökonsekvenser och hur Ostlänken uppfyller de transportpolitiska målen. Utställningen är avslutningen på det samråd som genomförs i en järnvägsutredning.
Efter samråd med länsstyrelserna är det lämpligt att i järnvägsutredningen tydligare belysa miljökonsekvenserna för särskilt berörda riksintresseområden, för att underlätta ställningstaganden längre fram i planeringsprocessen. Områdena är i det norra avsnittet framför allt där utredningskorridorerna korsar Trosaåns och Nyköpingsåns dalgångar.
Detta påverkar tidssamordningen mellan avsnitten. Vi planerar nu för att ha utställning för båda avsnitten under våren 2008, mot tidigare planerat för det norra avsnittet vid årsskiftet 2007/2008 och för det södra våren 2008.
Efter utställningen sammanställs synpunkter och eventuella ändringar arbetas in. Banverket förbereder därefter som tidigare planerat för att kunna låta regeringen pröva Ostlänkens tillåtlighet under 2009.