SÖK PÅ INTERNET

Google

Ny roro-linje ger stora miljövinster

Den 13 juni startade en ny linje för roro-trafik mellan Åbo-Oxelösund-Travemünde. Det är det finska rederiet Lillbacka Powerco som ligger bakom satsningen, som är den första på många år i trafiken mellan Finland, Sverige och Tyskland. Den nya linjen heter PowerLine och opereras av ASP Ship Management Scandinavia AB i Mariehamn. – Det nya linjen innebär stora vinster både för miljön och effektiviteten. Transporterna på väg från södra Sverige och Oslo kan minska med upp till 20 mil per fordon jäm- fört med att gå via Stockholm eller Kapellskär, säger Mikael Holm, VD, ASP Ship Management. PowerLine kommer att trafikera linjen med fartyget M/V Global Carrier med en lastkapacitet om 1700 längdmeter. Fartyget trafikerar Åbo två gånger i veckan och Trave-münde en gång per vecka. Linjen öppnar nya möjligheter för combitrafik mellan Sverige-Finland och Sverige-Tyskland. – Det var vår unika infrastruktur som kopplar ihop sjö- och landtrafik som gjorde att PowerLine valde Oxelösunds Hamn i Sverige. Det är vi stolta över. Vi har kort insegling, direkt motorvägsanslutning till E4:an och bra möj-ligheter för omlastning till och från järnväg, säger Erik Zetterlund, VD, Oxelösunds Hamn. I Åbo Hamn finns också möjligheter till omlastningar till bil och järnväg, samt lagerhållning och distribution i Finland. Oxelösunds Hamn har visat en stark utveckling och har genomfört mycket stora investeringar och satsningar på effektivitet och miljö. Detta för att både möta marknadens krav på kapacitet och professionalitet och samhällets krav på miljömässigt riktig hantering. Den nya trafiken med Tyskland och Finland är ett steg på vägen till målet att bli Mälardalens första hamn för godstransporter.